Verdisyn
Opplæringen skal bygge på grunnleggende verdier der mennesker er likeverdige og menneskeverdet ukrenkelig. Det betyr at vi skal lære å vise respekt for hverandre og naturen. Opplæringen skal fremme solidaritet, likestilling og toleranse på tvers av grupper og grenser. Opplæringen skal fremme demokrati og ytringsfrihet. Det er viktig å være bevisst på at formidling til barna først og fremst skjer gjennom voksne som forbilder for handlinger og holdninger.
Læringssyn
Alle mennesker er unike. Enhver kan komme videre i sin utvikling. Læring skjer ved at det nye forstås ut fra det kjente. God undervisning setter læring i gang, men den fullbyrdes ved elevens egen innsats. Læring er noe som skjer med og i eleven. Undervisningen må tilpasses alderstrinn og utviklingsnivå, den enkelte elev og den sammensatte klasse.
Standarder
Elevstandarder
Eleven skal bidra til arbeidsro.
Det betyr:
- At du snakker med innestemme, ber om ordet ved håndsopprekking, er rolig og ikke forstyrrer andre i læringsarbeidet.
- At du har skolesakene i orden.
- At du følger lærerens beskjeder og klassereglene.
Eleven skal komme raskt igang med læringsarbeidet.
Det betyr:
- At du møter presis til timen og er raskt i gang ved skifte av aktiviteter.
Eleven skal gjøre sitt beste.
Det betyr:
- At du skal være arbeidsom og utholdende i læringsarbeidet.
- At du skal gjøre det du vet er riktig.
- At du skal levere lekser/elevarbeid innen tidsfrist.
Eleven skal vise respekt for andre og skolens regler.
Det betyr:
- At du skal være høflig og hyggelig.
- At du respekterer andres grenser med blant annet STOPP-regelen.
- At du respekterer ulikheter i form av utseende, klær, interesser, språk og læringsmåter.
- At du sier i fra til en voksen når noen blir plaget eller mobbet.
- At du følger skolens regler for blant annet lekeapparater, fotballbinge og områder.
- At du skal være ute i friminuttene.
Eleven skal ta ansvar for orden på skolen.
Det betyr:
- At du skal holde det ryddig (i klasserom og i garderobe) og at du holder orden i dine saker (sekk, klær og hylle)
- At du skal ta vare på skolen og skolens bøker og utstyr.
Foreldrestandarder
Fag og læring
Skolen forventer at du som foresatt:
- sørger for at eleven har god arbeidsinnsats og følger opp skolearbeidet (lekser, innleveringer, prøver etc).
- tar kontakt hvis du synes opplæringen ikke oppfyller dine og/eller elevens forventninger.
- sørger for at eleven møter tidsnok, uthvilt, har spist frokost og har tilgang til mat for hele skoledagen.
- følger skolens ferier og fridager, og sørger for at eleven møter på skolen hver dag gjennom skoleåret.
- passer på at eleven følger klassens og skolens regler, og viser respekt for alle på skolen.
Trygghet og trivsel
Skolen forventer at du som foresatt:
- bidrar aktivt til å gi eget barn positive holdninger til skolen, lærerne, medelever og deres foresatte.
- kontakter skolen hvis ditt barn mistrives.
- deltar aktivt i sosiale arrangementer.
- samarbeider med andre foresatte om elevenes trivsel og trygghet.
- tar medansvar for at eleven følger skolens ordensreglement.
Dialog og samarbeid
Skolen forventer at du som foresatt:
- samarbeider med skolen for å sikre god kommunikason og informasjonsflyt.
- deltar på foreldremøter, utviklingssamtaler og andre møter, og gir beskjed i god tid dersom du ikke kan møte til avtalt tid.
- svarer på brukerundersøkelser fra skolen.
- informerer skolen om hendelser som kan påvirke eleven og skolehverdagen.
- viser respekt for elever, ansatte og ledelsen på skolen og andre foresatte, spesielt når det gjelder å ta kontakt eller dele informasjon med andre.
Standarder for foreldrekontakter (to per gruppe og to vara)
Det betyr:
- At du er bindeledd mellom foreldrene i basisgruppen og skolen/FAU.
- At du samarbeider med kontaktlærer om å avholde to foreldremøter i året.
- At du skriver referat fra foreldremøter.
- At du er ansvarlig for å lage et kontaktsystem, slik at foresatte i gruppen kan kontaktes raskt.
- At du skal være behjelpelig med å finne foresatte som kan hjelpe til ved ulike anledninger/foreldreovertakelse/baking.
- At du tar initiativ til ulike soiale arrangementer for elevene i gruppen og ellers.
- At du følger opp at alle familiegruppene er "aktive".
Lærerstandarder
Læreren skal holde seg faglig oppdatert, planlegge og gjennomføre undervisningen kvalitativt godt.
Det betyr:
- At du har satt deg inn i fagstoff og metodikk, og at du har en plan for gjennomføring av undervisningen som ivaretar elevenes ulike ståsted.
- At du har tilrettelagt materiell og organisert klasserommet hensiktsmessig.
- At mål og kriterier for læringsarbeidet er synlig og kommunisert for elevene.
- At du får elevene med på å lage kriterier for læringsarbeidet og vurdere seg selv og medelever.
- At elevene får konstruktive tibakemeldinger underveis og at du vet hvor eleven er i forhold til måloppnåelse.
Læreren skal ha en positiv relasjon med elevene, være en tydelig voksen og være en god rollemodell.
Det betyr:
- At du viser interesse for elevenes læring og trivsel.
- At du kommuniserer klart og har høye forventninger til elevene.
- At du gjennomfører mentorsamtale med hver enkelt elev hver andre til tredje uke.
- At du er bevisst språkets betydning også i situasjoner hvor partene er i affekt.
- At du møter presist til timen og ser til at elevene går ut etter timen.
Læreren skal arbeide for et positivt samarbeid med hjemmet.
Det betyr:
- At du snakker positivt om barnets mestring til foresatte og har en konstruktiv dialog om barnets utvikling.
- At du innkaller til to utviklingssamtaler i året hvor eleven er med på minst en. I forkant av samtalen skal du ha sendt hjem et utkast til skriftlig vurdering av elevens kompetanse som danner grunnlag for elevens individuelle mål fremover.
- At du samarbeider med klassekontakten om minst to foreldremøter, samt jul- og sommeravslutninger.
Læreren skal samarbeide med kollegaer for å fremme et godt læringsmiljø.
Det betyr:
- At du skal være en bidragsyter faglig og sosialt.
- At du er presis og utfører avtalte oppgaver.
- At du tilstreber en åpen kommunikasjon, også ved ulike synspunkter.
- At du og teamet fremstår samlet i elevsyn og regelverk.
- At du holder god orden i undervisningsrommene og i fellesarealene.
Læreren skal ha lojalitet til overordnet myndighet.
Det betyr:
- At du skal følge sentrale og lokale plandokumenter og gjeldende regler (eks. LK06, strategisk plan og individuelle arbeidsplaner).
- At du skal følge vedtak som blir gjort på skolen.
- At du er skolens representant i samarbeid med foresatte og nærmiljø.
Aktivitetsskoleansatt-standarder
Den ansatte skal bidra til å skape et trygt og positivt miljø for barna.
Det betyr:
- At du møter barn og foreldre med respekt.
- At du lytter til det barna sier, opptrer rolig og bestemt.
- At du fremstår som en trygg voksen.
- At du opptrer konsekvent i forhold til avtalte regler, og at du snakker til barna på en korrekt måte.
- At du hjelper til med å løse konflikter når du ser at det trengs.
- At du er bevisst på hva du prater om i påhør av barn og foreldre.
Den ansatte skal planlegge og gjennomføre en kvalitetiv god aktivitetsskoledag for elevene, slik at barna føler at de har en givende hverdag.
Det betyr:
- At du må ha oversikt over arbeidsdagen.
- At du må være oppdatert om dagens program og vite hvilke barn som skal delta på ulike aktiviteter.
- At du skal være med på å inspirere barna til å ta del i lek og aktiviteter.
- At du må respektere barnas behov for frilek.
Den ansatte skal være profesjonell og samarbeide med kollegaer for å fremme et godt miljø.
Det betyr:
- At du selv er en god rollemodell.
- At du møter presis og holder avtaler.
- At du kjenner arbeidsinstruksen din og overholder taushetsplikten.
- At du innarbeider gode rutiner rundt måltidene og i forhold til å holde orden i fellesrommene.
Den ansatte skal ha lojalitet til overordnet myndighet.
Det betyr:
- At du skal følge lokale og sentrale plandokumenter samt gledende regler (arbeidsinstruks, rammeplan, forskrift etc.).
- At du skal følge vedtak som blir gjort på Aktivitetsskolen.
- At du er Aktivitetsskolens representant i samarbeid med foresatte og nærmiljøet.
Lederstandarder ved Bekkelaget skole
Lederen skal sette mål for skolens utvikling.
Det betyr:
- At du skal tenke langsiktig og strategisk til det beste for elevens læring i tråd med kommunale og nasjonale satsingsområder.
- At du iverksetter tiltak for å nå målene i virksomheten.
- At du holder deg oppdatert faglig og innenfor lovverk.
Lederen skal ta ansvar for skolens drift.
Det betyr:
- At du styrer skolen etter vedtatt budsjett.
- At du ivaretar HMS-arbeid etter gjeldende regler.
Lederen skal behandle elever, foresatte og ansatte med respekt.
Det betyr:
- At du møter andre med høflighet og viser forståelse.
- At du gir tydelige forventninger om roller og samarbeid.
- At du legger til rette for god informasjonsflyt.
- At du er tilgjengelig.
Lederen skal følge opp uttalte standarder og avtaler.
Det betyr:
- At du skal tydeliggjøre og gi tilbakemeldinger på standardene i forhold til elever, foresatte og ansatte.
- At du skal veilede ansatte og gi dem tilbakemeldinger.
Lederen skal etablere gode systemer og rutiner i skolehverdagen for å ivareta læring og trivsel.
Det betyr:
- At du skal organisere for effektiv drift i forbindelse med møtevirksomhet, fag- og timeplanlegging, elevgrupper, daglige rutiner etc.
- At du analyserer og følger opp elevresultater.
- At du samarbeider om og følger opp elevsaker.
- At du følger opp medarbeiderundersøkelser og legger til rette for trivselsfremmende tiltak.